Performance-
og installationskunstneren Signa Sørensen har gennem de
seneste halvandet år arbejdet med Twin Life projektet som
kunstnerisk ansvarlig. Hun har således skabt såvel
scenografi som koncept og baggrundshistorie og optræder
selv som den centrale figur Nika. Hendes værkers særegne
kombination af installationskunst og performance, virkelighed
og fiktion trækker på hendes mangeartede erfaringer
fra vidt forskellige områder.
Med en uddannelse i kunsthistorie ved Københavns
Universitet er Signas tilgang til teatret utraditionel, ligesom
hendes tilgang til billedkunsten adskiller sig fra den, der præger
den nye generation af akademiuddannede kunstnere. Gennem en årrække
var Signa Sørensen desuden involveret i forskellige dele
af sexbranchen, hvilket resulterede i hendes første større
udstillingsprojekt Precious Fallen, som involverede akademikere
såvel som sexarbejdere. Som champagnepige og "private
dancer" udforskede hun den sensuelle selviscenesættelses
potentiale som non verbalt kommunikationsmiddel og undersøgte
myten om den faldne kvinde. Signa har desuden kreeret kostumer
og været stylist til forskellige drag- og modeshows.
De rum Signa Sørensen inddrager til sine
installationer befolkes med performere - og af publikum. Barrieren
mellem tilskuer og optrædende er ikke eksisterende. De besøgendes
tilstedeværelse i rummet er ligeså virkelig - eller
uvirkelig - som det stykke fiktion der udspiller sig. Der er ingen
klar grænse mellem scene og tilskuerpladser - virkelighed
og fiktion glider sammen. Hendes performere forholder sig til
tilskuerne, men de forholder sig til dels på fiktionens
præmisser, fortolker publikums tilstedeværelse og
reaktioner i overensstemmelse med den fiktive histories egen logik.
|