Udgangspunktet for Nika is Dead er projektet Twin Life, hvis første del - Instant New Identeties - udspillede sig i Vendersgade i København i september 2001. I døgnets 24 timer i en hel uge kunne forbipasserende besøge eller se ind til en række performere, som gennem improvisationer og påvirket af publikums reaktioner udspillede historien om den sygdomssvækkede Nika Zabrisky, hendes tvillingesøster og deres nærmeste. Alle skuespillernes daglige gøremål; personlig hygiejne, madlavning, søvn o.s.v. var synlige for publikum. Ofte kom besøgende igen og igen, overnattede og tog del i de fiktive karakterers liv på mange planer.

I November udspillede sig anden del af Twin Life med performanceinstallationen WhyBabyHospital i forbindelse med arrangementet Italic Vogue på Luftkastellet på Holmen, WhyBabyHospital var tænkt som en iscenesættelse af Nikas tilbagevendende mareridt på hospitalet. Det var også her muligt for publikum at bevæge sig ind i installationen og rundt mellem performerne.

I marts blev Twin Life forestillingen Konwaliowa Cutie Doll opført i Kanonhallen under Junge Hunde festivalen. Konwaliowa Cutie Doll tog afsæt i Nika Zabriskys forsøg på at forstå de udflydende erindringer om den tidlige barndom i Warszawa.. Efterhånden som Nikas sygdom skrider frem, og det går op for hende, at hun er døende, føler hun et stigende behov for at forstå sin baggrund. Men det er umuligt for hende at trænge ind i de erindringer, stemmer og billeder, der hober sig op i hendes bevidsthed - hun forstår dem ikke og føler ikke, de er hendes egne. Den samme fremmedgjorthed præger i stigende grad de nutidige relationer til hendes nærmeste. Publikum kunne i Konwaliowa Cutie Doll færdes i en række forskellige zoner - blandt andet køkkenet, hvor Nikas mor lavede mad, dagligstuen, badeværelset, hvor hendes elsker spejlede sig og Nikas hospitalsseng. Man kunne møde Nikas febermareridt i et sønderrevet soveværelse, bevæge sig igennem projektioner af hendes barndomsgade i Warszawa eller baglokalet i hendes fars slagterbutik. Hvilke optrin man blev vidne til afhang af, hvor i rummet man befandt sig.